Kulturprisen i Siljan 2020

Årets kulturpris gikk til Skolemusikken i Siljan og Siljan MSK Speidergruppe!

Prisen ble delt ut i forbindelse med årets digitale julegrantenning.

Prisen deles ut «som en inspirasjon og stimulans for personer som gjør en stor innsats for kulturlivet i kommunen» som det heter i retningslinjene for prisen, og Utvalg for samfunn valgte å dele prisen på to i år.

Siljan skolemusikk

Skolemusikken, med Øydis Strandgård i spissen bidrar til spilleglede, samtidig som de har fokus på det sosiale står det i begrunnelsen – og ingenting slår det å ha et eget korps i 17.mai-toget. I sin takketale trekker Øydis Strandgård fram at korpset består av en utrolig positiv gjeng som viser stor spilleglede og omsorg for hverandre. De har også en flott foreldregruppe støtter opp om arbeidet, og flinke instruktører som lærer elevene å spille. De setter veldig pris på støtte og oppmuntrende ord fra folk i bygda, og at kommunen har lagt til rette for at de får øvingslokaler. I en tid det er vanskelig å drive korps er det veldig oppmuntrende å få denne prisen.

Speiderne

Speiderne i Siljan har et stort engasjement for barn og unge i bygda. 50-80 jenter og gutter samles til ute- og inneaktiviteter gjennom året. De lærer å ta vare på naturen, og leve ute i den, og ikke minst skaper de et godt felleskap og lærer barn og unge det å være gode samfunnsborgere. De har også gjort en formidabel innsats på misjonshuset i Opdalen, hvor de på dugnad har byttet tak, vasket og malt. Gruppeleder Trond Gurholt takket og sa de setter stor pris på denne prisen, og lover at pengene skal brukes godt på barn og unge i Siljan.

GRATULERER!

Publisert: 30.11.2020 09.33