Lag og foreninger i Siljan - hva skjer nå?

Alle har fått beskjed om å holde oss mest mulig hjemme, og i jungelen av råd, anbefalinger og tiltak for å hindre Koronasmitte, tar lagene og foreningene i Siljan ansvar.

Barn, unge og utsatte grupper skal tas vare på midt oppi det hele! Det gjelder å opprettholde aktivitet, samtidig skape fysisk avstand når det kreves.

Vi har tatt en runde og undersøkt hvilke konsekvenser dette har fått for aktivitetene til de ulike lagene og foreningene i Siljan.

• Siljan Idrettslag - har stanset all aktivitet for voksne over 19 år. Barneidretten fortsetter.
  • Nærmiljøsenteret - holder stengt for aktiviteter inntil videre.
  • Skolemusikken i Siljan – ingen øvelser inntil videre, men de vil spille på den digitale julegrantenningen – med god avstand.
  • Siljan kirke – Alle fysiske samlinger bortsett fra avtalte kirkelige handlinger og gravferdssermonier avlyses ut november måned. Maks 50 deltakere på gudstjeneste. Det blir ikke nattverd, lystenning o.l. Maks 20 deltakere ved utleie av Siljan menighetshus. Konfirmasjonssamling gjennomføres, og undervisningen avsluttes med deltagelse på gudstjenesten Lysmessen 29. november med maks 50 deltakere. Kirken planlegger (håper..) for at det blir litt lettere restriksjoner nærmere jul slik at det kan holdes tre korte gudstjenester julaften. De har digitale stabsmøter og hjemmekontor der det er mulig.
  • Siljan Jeger- og fisk – har avlyst alle aktiviteter i 2020, styremøter blir gjennomført som nettmøter. Aktiviteter i 2021, er planlagt men vi følger med på utviklingen og kommunens anbefalinger ang covid-19 situasjonen. Bestikk o.l. er fjernet fra gammen til SJFF og personer som vil overnatte der, må bestille på appen inatur slik at de kan spores opp hvis nødvendig
  • UKIS – stanset all aktivitet inntil videre
  • Mekkis – stanset all aktivitet inntil videre
  • Siljan Turlag - Alle arrangementer som foregår innendørs er avlyst. Møteaktivitet oppfordres gjennomført digitalt. Maks antall deltagere på fellesturer er inntil 20 deltagere forutsatt at det kan holdes god avstand og at det ikke er noen samkjøring. Juleavslutningen i turlaget er avlyst.
  • Pensjonistforeningen – ingen aktivitet inntil videre
  • Siljan Sanitetsforening – ingen aktivitet inntil videre
  • Siljan Bygdekvinnelaget – Årsmøtet 18. november er utsatt inntil videre. Strikkekafeen er også avlyst inntil videre.
  • Speiderne har uteaktiviteter for å klare å holde avstand. Aktiviteter legges til rette for å holde meteren. Juleavslutning med foreldre i samfunssalen avlyst i år, men onsdag 2. desember skal de ha nøye planlagt grøtfest med speideropptagelse, hvor alle smitteverntiltak blir ivaretatt.

Kommunens tilbud:

• Biblioteket holder på som før. Åpent fra 12-15 mandag, 12-18 tirsdag, 12-15 torsdag.
  • Balansetrening for voksne er innstilt inntil videre.
  • Dagsenteret på sykehjemmet er innstilt inntil videre.

De nasjonale rådene om hvorfor det er viktig å holde avstand, hvem som bør ha karantene eller isolering, og hvordan dette skal gjennomføres finner du på nettsiden til Folkehelseinstituttet

Dette er rådene, ved siden av de nasjonale, som gjelder for kommunene i Grenland noen uker framover:

• Kommunen anbefaler stans i breddeidrett for voksne. Dette inkluderer organisert trening, stevner, cup, turnering og kamp.
  • Kommunen opprettholder mulighetene for organisert trening i breddeidretten for barn og unge under 20 år. Kommunen anbefaler at man ikke gjennomfører stevner, cuper, turneringer eller kamper på tvers av kommunegrenser
  • Idrettshallen og biblioteket er fortsatt åpne
  • Kommunen anbefaler bruk av munnbind på steder det ikke er mulig å holde 1-meters avstand. For eksempel i kollektivtrafikken og på butikken.
  • Kommunen anbefaler at de som kan, jobbar hjemmefra. Dette gjelder også de som bor i andre kommuner, men som har arbeidssted i kommunen. Bruk av hjemmekontor skal så langt som mulig ikke gå ut over tjenester til barn og unge.
  • Kommunen anbefaler befolkningen å unngå bruk av kollektivtrafikk, særlig på tidspunkt der mange reiser.
  • Om du blir syk mens du oppholder deg i fritidsbolig anbefaler kommunen at du fortrinnsvis kontakter/oppsøker helsetjenester i din egen hjemkommune, dersom det kan gjøres på en forsvarlig måte.

Les også:
Smittevernveileder for frivillighet i Norge m.m.
Nasjonale tiltak fra 5.11.20
Andre spørsmål om korona