Ha minst mulig sosial kontakt

Regjeringen anbefaler oss alle å holde seg mest mulig hjemme, og ha minst mulig sosial kontakt.

Statsminister Erna Solberg har lagt fram enda strammere tiltak i samfunnet for å begrense smitte i samfunnet.

Kommunen vil følge opp de nasjonale rådene og restriksjonene som myndighetene har kommet med, og igjen ber jeg befolkningen i Siljan støtter opp om disse.

Vi er heldige og har for tiden kun èn smittet i kommunen. Smittesporingsteamet har fått prøvd seg, og det fungerte bra. Det er gledelig at også nærkontaktene som ble testet i dette tilfelle, viste seg å være negative. Slik det er nå, har vi god kapasitet på testing.

Det er mange i Siljan som reiser fram og tilbake på jobb i en annen kommune hver eneste dag. Derfor er det like viktig at vi i Siljan følger smittevernreglene selv om vi har hatt, og har lite smitte i kommunen. Kanskje det nå er det sikreste å handle lokalt, butikkene våre i Siljan er flinke til å legge til rette for sikker handel, og så det er opp til oss å følge disse reglene.

Kriseledelsen hadde møte i går og kom fram til at vi ikke vil innføre egne råd til befolkningen utover de sentrale rådene og reglene fra myndighetene.

Så vil jeg igjen understreke viktigheten av at vi alle nå følger rådene om å holde oss mest mulig hjemme, begrense kontakt med andre mennesker, og så må vi fortsette med de vanlige tingene, holde avstand, vaske hender og holde oss hjemme hvis vi er syke.

På vegne av oss alle, vil jeg takke for du fortsatt er med og bidrar på din måte!!

Ordfører
Kjell Abraham Sølverød