Nye nasjonale Koronatiltak

Regjeringen la fram nye nasjonale tiltak mot Covid-19 gjeldende fra 28.10.2020

Selv om smittesituasjonen i Siljan er bra akkurat nå, er det allikevel viktig å minne om at vi alle må være mer forsiktig nå.

I Siljan er det pr. 26.10.20 testet 457 personer for Covid-19, og vi har ikke hatt smittede siden mars. Beredskap i forhold til smittesporing er klar, og kommunen følger nøye med på situasjonen.

Store deler av befolkningen i Siljan pendler til de andre grenlandskommunene som nå opplever økt smitte i befolkningen. Derfor er det grunn til å oppfordre alle til å følge de nasjonal tiltakene nøye slik at vi kan være med å bidra til å begrense smitten av Covid-19.

Dette er de nye nasjonale tiltakene som er gjeldende fra natt til onsdag 28. oktober:

• Du bør ikke ha mer enn 5 gjester i private hjem, hager eller hytter. Disse 5 kommer i tillegg til husstandsmedlemmer. Er alle gjestene fra samme husstand, kan dere være flere. Det innebærer at to familier kan møtes selv om de har mange barn.
  • Begrensningen om 5 gjester, gjelder ikke for barnehage- eller barneskolekohorter. Barn og unge som er i samme kohort i barnehagen eller på barneskolen kan være flere sammen.
  • Regjeringen anbefaler at alle er sammen med færre personer i sosiale sammenhenger, i kortere tid og ikke med for mange forskjellige personer i løpet av en uke.
  • Private sammenkomster på offentlig sted eller i leide eller lånte lokaler skal ha en grense på maksimalt 50 deltakere.

Les mer om alle tiltakene her

Les mer om helsedirektoratets råd om avvikling av barnebursdager og Haloween

Publisert: 27.10.2020 11.38