Påvist Covid-19 smitte i Siljan

Siljan har fått nytt Covid-19 smittetilfelle.

Personen med påvist smitte jobber i en nabokommune og har vært i kontakt med Covid-smittet i jobbsammenheng. Vedkommende har vært i isolasjon, og testet positivt. Smittesporing er satt i gang.

Drift av skoler eller barnehager er ikke påvirket av de aktuelle smittetilfellene.

Det har totalt hittil vært 4 personer med påvist Covid-19 smitte i Siljan.

Kriseledelsen samles igjen i dag for å diskutere eventuelle tiltak for å forhindre videre smittespredning i befolkningen.

Kommunen vil også minne befolkningen om at alle som får en luftveisinfeksjon med feber, hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller føler seg syke, må ta kontakt med kommunen for å bli testet for Covid-19.

Råd som gjelder for alle

Sammen kan vi bidra til å stanse utbruddet av covid-19 ved å følge grunnleggende smittevernregler:

• Hold minst 1 meters avstand til andre
• Ta covid-19 test hvis du har luftveissymptomer
• Hold deg hjemme hvis du er syk (gjelder all sykdom)
• Vask hendene grundig og ofte. Bruk eventuelt spritvask.
• Host og nys i papirlommetørkle, eller i albukroken dersom du ikke har lommetørkle for hånden.

Har du symptomer, bli hjemme og ta kontakt med kommunens koronatelefon 35 94 25 50 eller 116117, så vil du få beskjed om hva du skal gjøre.

Her kan du få mer informasjon

• Kommunens koronatelefon: Tlf.: 35 94 25 50
• Informasjon til befolkningen på helsenorge.no
• På Helsenorge finner du også Helsedirektoratets praterobot (chatbot) hvor du kan skrive inn og få svar på spørsmål
• Helsedirektoratets informasjonstelefon 815 55 015 (hverdager 08.00 – 15.30)
Kommunens hjemmeside vil bli oppdatert så snart vi har mer informasjon.

Publisert: 17.11.2020 10.01