Regionale koronatiltak

Fylkesmannen og kommunene i Vestfold og Telemark ble i dag enige om noen regionale koronaråd, i tillegg til de allerede gjeldende nasjonale rådene fra regjeringen

Det kom fram at det viktigste nå er å ta vare på barn og unge, at disse skal skjermes fra inngripende tiltak mest mulig grad.

Siljan har lite smitte, men vi er en del av Grenlandsregionen med felles bo- og arbeidsområde, derfor er det viktig at vi står sammen om å følge disse anbefalingene.
Dette er de regionale rådene det ble enighet om i dag.

• Kommunen anbefaler stans i breddeidretten for voksne. Dette inkluderer organisert trening, stevne, cup, turnering og kamp.
  • Kommunen opprettholder mulighetene for organisert trening i breddeidretten for barn og unge under 20 år.
  • Kommunen fraråder at det gjennomføres stevne, cup, turnering eller kamp på tvers av kommunens grenser.
  • Kommunen anbefaler bruk av munnbind på steder det ikke er mulig å holde én meters avstand. Til eksempel i kollektivtrafikken og på kjøpesenter.
  • Kommunen anbefaler at de som kan, jobber hjemmefra. Dette gjelder også de som bor i andre kommuner, men som har arbeidssted i kommunen. Bruk av hjemmekontor skal så langt det er mulig ikke gå ut over tjenester til barn og unge.
  • Kommunen anbefaler befolkningen å unngå bruk av kollektivtrafikk, særlig på tidspunkt der mange reiser.
  • Om du blir syk mens du oppholder deg på fritidsbolig anbefaler kommunen at du fortrinnsvis kontakter/oppsøker helsetjenester i din egen bostedskommune, om dette kan gjøres på en forsvarlig måte.

Les fylkesmannens pressemelding her

Publisert: 06.11.2020 15.29