Spre glede!

Siljan ungdomsskole utfordrer hele Siljan til å spre glede!

Hvert år arrangeres MOT til å glede-dagen over hele landet.

Dagen markeres med et enkelt budskap: Spre glede!

"Spre mest mulig glede, med minst mulig midler.
Det koster så lite, men kan bety så mye"

MOT til glede-dagen handler om å ha MOT til å leve og MOT til å bry seg, og vi oppfordrer ungdom og voksne over HELE landet til å bidra til at dagen blir husket som årets varmeste dag. I disse tider er dette nok viktigere enn noensinne, der mange savner den gode og trygge klemmen. Vi må erstatte den med hjertevarme.

Siljan ungdomsskole er MOT-skole, og markerer selvfølgelig MOT til å glede-dagen.

• Dagen i dag handler om glede andre med enkle midler. Jeg vil utfordre alle til å glede noen de møter i dag. Si hei til naboen, ta en telefon til en venn du ikke har snakket med på en stund, sett boller utenfor døren til en fremmed eller send en SMS til noen du er glad i, sier Anita Solvang.

Siljan ungdomsskole har planlagt å markere dagen ved å møte elevene med musikk og fakler, og i løpet av dagen vi alle få servert lunsj og MOT-muffins.

Hver kohort skal fylle ut post-it med Dette gjør meg glad og Hvordan kan jeg glede andre. Disse henges opp på «Gledestrær» rundt på skolen.

Til tross for at det er krevende tider, er det fremdeles mulighet for å spre glede – på avstand. Vi har alle et ansvar for å skape et trygt samfunn. Hvis alle i vårt lokalsamfunn er med å spre litt glede – så tror jeg vi greier å skape et varmere lokalsamfunn for alle, avslutter Anita Solvang.

Kort informasjon om MOT og MOT til å glede-dagen:

•  MOT til å glede-dagen har blitt arrangert siden 2004.
  • 70.000 elever har MOT på skolen.
  • MOT styrker ungdoms robusthet og mot gjennom livsmestringsprogram i skolen
  • Viktigste innsatsområde er MOTs program i ungdomsskolen og videregående skole.
  • MOTs dokumenterte resultater er mindre hyppig mobbing, færre ungdom uten en eneste venn, mindre psykiske vansker og mindre hyppig rusmisbruk.

Publisert: 23.11.2020 05.00