Slik kan vi feire jul i år

Regjeringen presenterte sin råd og tiltak for årets julefeiring i sin pressekonferanse i dag, 2. desember.

Smitteverntiltakene må fortsette, men regjeringen lemper på noen tiltak for at folk skal kunne feire jul og nyttår litt mer som normalt.

Basert på råd fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har regjeringen besluttet følgende tiltak for julen:

• Du må fortsatt begrense det totale antallet mennesker du har sosial kontakt med gjennom hele perioden, og ikke minst i førjulstiden.
  • Vi opprettholder anbefalingen om at man kan ha inntil 5 gjester til over nyttår.
  • På to av dagene åpner vi for inntil 10 gjester. Det betyr altså inntil 10 gjester på julaften og nyttårsaften, eller to andre dager som man velger selv i løpet av perioden.
  • Det må alltid være minst en meters avstand mellom alle som ellers ikke bor sammen. Dette gjelder både når man sitter til bords, når gavene deles ut og når julekakene kommer fram.
  • Klarer du ikke å gjennomføre juleselskapet med minst en meters avstand hvis du inviterer 10 gjester, må du invitere færre.
  • Hvis du kommer fra områder med høy smitte, bør du holde 2 meter avstand til folk i risikogruppen.

Disse anbefalingene gjelder for hele landet. I kommuner med stort smittetrykk kan det være strengere regler for antall gjester og kontakter. Dette er foreløpig ikke aktuelt for Siljan kommune.

Her kan du lese alle anbefalinger og tiltak fra regjeringen om julefeiring.

Publisert: 02.12.2020 15.44