Nasjonale tiltak tilstrekkelig for Siljan

Etter dialog med statsforvalteren i Vestfold og Telemark, ble det bestemt at Siljan ikke skulle få de samme strenge smittevernreglene som våre nabokommuner Skien, Porsgrunn og Bamble fikk i løpet av helgen. Dette kan for øvrig endre seg dersom smittetallene i Siljan øker.

Det har vært en tett dialog med Statsforvalteren i helgen, og vurderingen er at de nasjonale reglene er tilstrekkelig for Siljan. Selv om smittenivået i Siljan er høyt akkurat nå, med seks smittede hittil i mai, har kommunen god oversikt over både smittevei og nærkontakter.

Når det blir registrert smitte i kommunen bruker vi såkalt forsterket TISK (Testing-Isolering-Smittesporing-Karantene), det vil si at det utføres en mer utstrakt testing og karantenesetting. Du kan lese mer om hvordan vi gjør det her: Forsterket TISK - FHI

Kommunen har god dialog med nabokommunene, spesielt siden det er mange av innbyggerne i Siljan som har sin arbeidsplass i nabokommunene.

Vi vil oppfordre alle i Siljan til å handle lokalt, begrense sosial kontakt og bestille testing dersom man merker symptomer på Covid-19.

Her er noen av reglene og rådene som gjelder i Siljan nå:

• Skolene og barnehagene er på gult nivå, ingen syke skal møte i barnehagen og skolen, god hygiene og forsterket renhold, og en rekke kontaktreduserende tiltak.
  • Ring sykehjemmet før du reiser på besøk.
  • Barn og unge under 20 år kan delta på fritidsaktiviteter. Se mer om aktiviteter for barn og unge her: Barn og unge - korona - helsenorge.no
  • Innendørs kan voksne drive organisert idretts- og fritidsaktiviteter i grupper på inntil 10 personer. Utendørs i grupper på inntil 20 personer. Krav til 1 meters avstand ute og inne. Se mer om idretts- og fritidsaktiviteter her: Råd til arrangementer, julebord og sosiale sammenkomster - helsenorge.no
  • Unngå undøvendige reiser innenlands. Se mer om innenlandsreiser her: Reiser innenlands - helsenorge.no
  • Hjemmekontor – Arbeidsgiver bør sørge for at ansatte jobber hjemmefra på alle arbeidsplasser det er praktisk mulig.

Se alle her: Koronaviruset – Oversikt over regler og anbefalinger - helsenorge.no

Publisert: 10.05.2021 13.19