Offentlig ettersyn - Hovedplan for vann og avløp 2024-2033

Utvalg for samfunn vedtok i møte 30.11.2023 og legge hovedplan for vann og avløp i Siljan kommune ut til høring og offentlig ettersyn.

Hovedplan vann og avløp er kommunens overordnede styringsdokument for helhetlig forvaltning og overordnet utvikling av vann- og avløpssektoren i kommunen. Planen beskriver dagens situasjon, forventede utviklingstrekk, mangler/utfordringer, mål og tiltak, og legger til rette for å sikre vannforsyning med tilfredsstillende vannkvalitet og avløpshåndtering med minst mulig konsekvenser for befolkning og miljø.

Hovedformålet med hovedplan VA er at planen skal være et strategisk styringsdokument for helhetlig forvaltning og overordnet utvikling av VA-sektoren i kommunen. Hovedplanen skal identifisere og prioritere tiltak og vil fungere som grunnlag for fremtidig planlegging og utbygging, for budsjettering og beslutninger.

Før store investeringer blir tatt skal tiltakene utredes, saksbehandles og vedtas i økonomiplan. Planen er derfor ikke bindende mhp fremdrift, prioritering og økonomi. Tiltakene som er foreslått i denne fagplanen er tiltakene som gir størst nytte for å sikre måloppnåelse.

Uttalelser til planen må være Siljan kommune i hende innen 30. januar.

Uttalelser merkes "Uttalelse til hovedplan for vann- og avløp 2024-2033". Uttalelser sendes til post@siljan.kommune.no

Planen kan lastes ned her (pdf)

Publisert: 18.12.2023 14.42