Skolebussen endrer trasè fra høsten

I samarbeid med Vestfold og Telemark fylkeskommune har Siljan kommune bestemt seg for å la skolebussen mellom Eidet og Siljan gå Austadvegen i stedet for Gurholtvegen.

Dette vil gjelde alle skolebusser, både morgen og ettermiddag. Om morgenen vil fortsatt bussen kjøre til Siljan skole før den kjører til Midtbygda skole. Om ettermiddagen kjører bussen Midtbygda skole – Høisetbakkane - -Snurråsen - Torshaug - Austadvegen.

Vurderingene i dette, er at siden det er dobbelt så mange hus langs Austadvegen som Gruholtvegen, og dermed flere skoleelever, er det naturlig at skolebussen går den veien. I tillegg er det gatelys på Gurholtvegen, mens Austavegen er mørk og mer trafikkert. Lengden på de to strekningene, fra Haugenkrysset og opp til Sandtaksvingen og sentrum, er omtrent identiske. Alle nåværende og fremtidige skolebarnsforeldre langs strekningen har fått anledning til å uttale seg før beslutningen ble tatt.

Publisert: 08.05.2023 12.57