Skolestart, nytt barnehageår og korona

Skolene og barnehagene i Siljan har startet opp på grønt nivå. Det betyr at det ikke er strenge smitteverntiltak og barna og elevene går i ordinære grupper og klasser. Men hva gjør vi hvis det blir smitte på skolen eller i barnehagen?

Det er fremdeles fokus på hygiene og avstand, for vi vet at pandemien er ikke over enda. Våre nasjonale helsemyndigheter sier det fortsatt er en viss risiko for smitte og smittespredning, men risikoen for at smitten i samfunnet skal føre til alvorlige sykdomsforløp er så liten at de anbefaler grønt nivå for de aller fleste av landets kommuner, sier oppvekstsjef Torny S. Moripen.

Trygt å gå på skolen og i barnehagen

Vi skal sørge for at barna og elevene har et trygt og godt miljø. Alle som jobber på skolene og i barnehagene skal følge med på at alle har det bra. I perioden fremover vil vi være ekstra nøye med å sikre godt smittevern:

• Ingen skal møte i barnehagen, på skolen eller SFO hvis de er syke
  • God håndhygiene er viktig
  • Skolene og barnehagene har flere tiltak for å redusere kontakt og holde avstand

Hva gjør vi ved smitteutbrudd

Fra 16. august kan barn og unge under 18 år slippe smittekarantene, hvis noen i klassen eller i barnehagen er smittet.

Så dersom det oppstår smitte på skolen, SFO eller i barnehagene i Siljan, vil smittesporingsteamet i kommunen definere nærkontakter og sammen med kommuneoverlegen og ledelsen vil de organisere en rask testing av nærkontakter på skolen eller i barnehagen med en gang. Dette vil foregå i et eget rom på skolen eller barnehagen. Vi vil benytte hurtigtest fra ytre nesevegg der svar foreligger i løpet av 20 minutter. Samtykkeskjema for testing sendes hjem til alle barn under 16 år i disse dager.

Er testen negativ vil dette da erstatte ventekarantene og karantene. Er testen positiv iverksetter kommunens smittesporingsteam ordinært smittesporingsarbeid for å spore smitte og varsle nærkontakter.

Nasjonale regler og anbefalinger

Les mer om skoler og barnehager og koronasituasjonen på Utdanningsdirektoratets nettsider og anbefalinger fra Helsedirektoratet

Publisert: 18.08.2021 09.25