Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, har rett til barnekoordinator etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 c (Lovdata.no).
Kommunen har plikt til å oppnevne barnekoordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2 a (Lovdata.no).
Barnekoordinatoren skal:
- Koordinere tjenestetilbudet rundt barn og unge med behov for langvarige helse- og omsorgstjenester, og sikre framdrift i hjelpeprosessen.
- Være en kontaktperson for familier og ansatte.
- Ha kjennskap til tjenestene i kommunen og sikre at familier får nødvendig informasjon og veiledning.
- Sørge for et godt og helhetlig samarbeid mellom tjenestene rundt barnet.
- Sørge for fremdrift i arbeidet med individuell plan.
Det sendes en forespørsel om barnekoordinator med opplysninger om barnet på «egensøknadskjema» som leveres kommunen.
Egensøknadsskjema finner du her (pdf siljan.kommune.no)
Forespørselen sendes til:
Anita Vindheim, leder for forebyggende tjenester i Siljan kommune.
Epost: anita.vindheim@siljan.kommune.no
Deretter blir forespørselen behandlet i utvidet Koordinerende enhet, og barnekoordinator oppnevnes.
For ytterligere opplysninger, kontakt:
Hanne Krafft
Barne- og familiekonsulent
Tlf.: 936 52 199
Epost: hanne.krafft@siljan.kommune.no