Elevens opplevelse av ikke å ha det trygt og godt på skolen utløser alltid en plikt for rektor til å: 1) snarest få frem barnets opplevelse ved å snakke og lytte til eleven, samtale med andre involverte og skaffe til veie objektiv fakta. Dette kan være forhold bakover i tid, og hvilke forhold i elevens omgivelser nå som påvirker hvordan eleven opplever hverdagen på skolen. Fakta handler også om klassemiljøet og organiseringen av opplæringen. En analyse av alle undersøkelsene skal ende opp i hvilket problem som skal løses for eleven. 2) Foreldrene skal informeres. 3)Skoleeier informeres via arkivsystemet.
Aktivitetsplanen skal være skriftlig og ta utgangspunkt i hvilket problem som skal løses for eleven. Den skal inneholde hvilke tiltak som er satt i verk eller som skal settes i verk, og tidspunkt for evaluering. Skolen er forpliktet til å vurdere elevens beste. Rektor skal bruke all fakta fra undersøkelsesfasen til å vurdere hvilke tiltak som er egnede og tilstrekkelige for å bidra til at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Elevens stemme skal tillegges vekt også i tiltakene. Dersom tiltak rettes mot andre elever, må disse elevene høres. Tiltakene kan rettes mot klassemiljøet og skolemiljøet, pedagogisk tilrettelegging, klasseledelse og mot elevers handlinger. Tiltaksplikten kan også gjelde for skoleveien og hendelser i fritiden som påvirker skolehverdagen. Ved bruk av sanksjoner er det ikke tillatt å bruke andre enn hva som er vedtatt i ordensreglementet etter reglene i Opplæringsloven §§ 9 A – 10.
Evaluere aktivitetsplanen helt til eleven har det trygt og godt.
Hvordan
I evalueringen skal effekten av tiltakene i aktivitetsplanen vurderes. Tiltaksplikten løper så lenge en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt og det finnes egnede tiltak som kan settes inn. Aktivitetsplanen evalueres jevnlig i samarbeid med elev og foresatte. I oppfølgingen bør det også vurderes om det er behov for å sikre at eleven har et trygt og godt skolemiljø. Eksempler for oppfølging over tid kan være jevnlige samtaler, bruk av anerkjennelse og få hjelp til gode og positive samspillrelasjoner. Evalueringsmøter dokumenteres (Evalueringsskjema) og nummereres. Når eleven har det trygt og godt, er saken ferdigbehandlet. Dette skal fremkomme av skjemaet. Skolen har oppfylt aktivitetsplikten når eleven har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har nå gjort det som med rimelighet kan forventes i saken.