Veileder for barnehage

Handlingsveileder barnehage

Ved mistanke om vold/overgrep skal saken meldes direkte til  barneverntjenesten. 

 

meldeskjema-barnevernet 2022.docx

Rektor/Styrer

5 trinn fra bekymring til melding- revidert.doc

Nivå 0

Den ansatte som har sitt virke i barnehage

1.

Undring oppstår

Hva

Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barns helse, trivsel eller livssituasjon. Eventuelle spørsmål ut fra observasjoner eller hendelser kan indikere behovet for å undersøke barnets livssituasjon nærmere. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjoner. 

Hvordan
Veileder som beskriver tegn og signaler som kan gi grunnlag for undring.
Hvem
Alle ansatte.
Veileder
1.

Konkretiser undring

Hva

Med konkretisering menes at den undringen man har fått gjennom observasjon eller samtaler, sammenfattes og skriftliggjøres. Konkretisering innebærer eventuelle spørsmål som man ønsker å få svar på og som kan underbygge eller avkrefte en bekymring.

Hvordan
Noter det du undres over i observasjonsskjema.
Hvem
Alle ansatte.
Veileder
Verktøy
1.

Del bekymring

Hva

Med «del bekymring» menes at hver enkelt deler sine observasjoner.

Hvordan
1) Del undring med kolleger i egen avdeling 2) Del undring med styrer 3) Del undring med barnet/ foresatte. Er dere usikre, ta kontakt med hjelpetjenestene for råd og veiledning. Saken diskuteres anonymt.
Hvem
Alle ansatte.
Veileder
Verktøy
1.

Grunn til å gå videre? Individ- eller systemnivå

Hva

Er det grunn til å gå videre? 

Hvordan
Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, vurderes behov for ulike tiltak. Grad av formalisering må vurderes.
Hvem
Ped.leder og styrer.
Verktøy

Nivå 1

TPO internt

1.

Definer Utfordringen

Hva

Utfordringen defineres ut fra skjemaet «innmelding til TPO teamet. Hva er utfordringen? Det utarbeides forslag, eventuelt tiltak/veiledning som kan iverksettes. Dette inngår som grunnlag i et eventuelt  møte med foresatte.

Hvordan
Bruke mulige årsaker og eventuelle forslag til tiltak
Hvem
Den som har meldt undringen, evt i samarbeid med kollega eller styrer.
Verktøy
1.

Møte med foresatte

Hva

Ta den nødvendige samtalen, avklare hva utfordringen består  (skape felles virkelighetsforståelse) og informere om forslag til tiltak i henhold til Tiltaksplanen. Husk og sjekk at samtykkeskjema foreligger.

Hvordan
Møtet gjennomføres etter intern mal. Andre hjelpetjenester kan også delta som veiledere etter samtykke fra foresatte (problemforståelse og utforming av tiltak). Nytt møte avtales.
Hvem
Den som holder i saken og evt leder. Tjenesteenhet i samråd og samarbeid med foreldre avgjør hvem som skal delta i et slikt møte.
Veileder
Verktøy
1.

Iverksetting av interne tiltak

Hva

Evaluere iverksatte tiltak (interne tiltak) og vurdere behovet for ytterliggere hjelp enten i form av interne tiltak eller tverrfaglig hjelp.  

Hvordan
Evaluering bør gjøres av 1) Ansatte på et avdelingsmøte 2)Ped.leder evaluerer saken sammen med TPO team.
Hvem
Ansatte i avdelingen/ ped.leder
Verktøy
1.

Evaluering av tiltak

Hva

Evaluere iverksatte tiltak (interne tiltak) og vurdere behovet for ytterliggere hjelp enten i form av interne tiltak eller tverrfaglig hjelp.  

Hvordan
Evaluering bør gjøres av TPO team i samarbeid med leder.
Hvem
A: Ansatte. B: Leder.
Verktøy
1.

Beslutning: 1) Avslutte interne tiltak 2) Fortsette interne tiltak

Hva

Beslutning om: 1) Avslutte interne tiltak 2) Fortsette interne tiltak 3) Henvise videre til nivå 2

Hvordan
Beslutningen bør formaliseres.
Hvem
Beslutning fattes av ledelsen i samarbeid med foresatte
Veileder
Verktøy

Nivå 2

TPO

1.

Opprette kontakt med annen tjeneste

Hva

Innhent samtykke fra foresatte og innkall aktuell hjelpetjeneste til møte.

Saken opprettes i kommunens sak/arkivsystem.

Informere foreldre om handlingsmodellen, avtal møtetidspunkt.

Hvordan
Mal for konkretisering av problemstilling, mulige årsaker og eventuelle forslag til tiltak.
Hvem
Den som har meldt undringen i samarbeid med kollega eller leder.
Verktøy
1.

Planlegging, gjennomføring og evaluering av tverrfaglig møte

Hva

Med tverrfaglig planleggingsmøte menes et faglig forum satt sammen av representanter for aktuelle tjenester i den aktuelle saken. Møtet inneholder a) drøfting av grunnlagsinformasjon (skape felles virkelighetsforståelse), b) planlegge aktuelle tiltak, c) evaluere beslutningsprosessen. 

Hvordan
Tverrfaglig møter.
Hvem
Representanter fra ulike tjenester +barnet/ungdommen og foresatte.
Verktøy
1.

Iverksetting av tiltak

Hva

Gjennomføring av koordinert innsats enten i form av sekvensielle eller parallelle tiltak. 

Hvordan
Gjennomføres i tråd med tiltaksbeskrivelse aller andre rutiner/prosedyrer/regelverk.
Hvem
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak
Verktøy
1.

Evaluering

Hva

Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1 og nivå 2, og vurdere/begrunne behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.  

Hvordan
Evaluering bør gjøres av fagpersoner i aktuell tjeneste.
Hvem
A: Alle medarbeidere. B: Utvalgte medarbeidere. C: Styrer
1.

1) Avslutte/fortsette 2) Systemtiltak 3) Melde til tiltaksteam

Hva

Beslutning om: 1) Avslutte eller fortsette tiltak 2) Eventuelt fortsette individuelt- eller systemtiltak på nivå 2 3) Fortsette til nivå 3. Fortsatt innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd og veiledning, utredning og konkrete tiltak. Hvis det er aktuelt å involvere flere nye tjenester eller saken er kompleks, fortsetter prosessen på nivå 3. Ved overføring til nivå 3 vurderes: a) Om det er behov for tverrfaglige beslutninger der det involveres flere tjenester i beslutningen, og/eller: b) Om flere tjenester kan ha et relevant tjenestetilbud

Hvordan
Bruke meldingskjema til Tiltaksteam barn og unge el PPt/ Logoped.
Hvem
Beslutning fattes av Styrer/ledende helsesøster i samarbeid med foresatte.
Verktøy

Nivå 3

Tiltaksteam barn og unge

1.

Saken meldes til og vurderes av tverrfaglig team

Hva

Med tverrfaglig innsats menes at det er behov for flere tjenester (enn to) involvert i saken og der det er behov for at de involverte tjenestene enten har en oppfølgingsrolle eller en rolle i å levere tiltak.

Tiltaksteam barn og unge tar en vurdering av behov for tverrfaglig innstas, samt hvem som eventuelt skal delta.

Hvordan
Møter settes for vurdering av tiltak, videreføring eller for nye tiltak. Foreldre kan inviteres til møtene.Gjennomgå og undertegne samtykkeskjema der ny instans/instanser inkluderes.
Hvem
Tiltaksteam, melder+ barn/unge og foresatte (ikke obligatorisk)
Verktøy
1.

Planlegging, gjennomføring og evaluering av tverrfaglig møte

Hva

Med tverrfaglig planleggingsmøte menes et faglig forum satt sammen av representanter for aktuelle tjenester i den aktuelle saken. Møtet inneholder a) drøfting av grunnlagsinformasjon (skape felles virkelighetsforståelse), b) planlegge aktuelle tiltak, c) evaluere beslutningsprosessen. 

Hvordan
Tverrfaglig møter
Hvem
Representanter fra ulike tjenester +barnet/ ungdommen og foresatte
Verktøy
1.

Iverksetting av koordinert tiltak

Hva

Gjennomføring av koordinert innsats enten i form av sekvensielle eller parallelle tiltak. 

Hvordan
Gjennomføres i tråd med tiltaksbeskrivelse aller andre rutiner/prosedyrer/regelverk.
Hvem
Ansvarlige i de respektive tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak
1.

Evaluering

Hva

Evaluering av den tverrfaglige innsatsen. Evalueringen bør ha som siktemål å vurdere fortsatt innsats, endret innsats og eventuelt melding til barnevern. 

Hvordan
Evalueringen bør bygge på et fast evalueringssystem som bygger på analyse av mål og tiltak.
Hvem
Deltagere i tverrfaglig møte i den aktuelle saken, barnet/ungdommen og foresatte.
Verktøy
1.

Videre arbeid

Hva

Dette innebærer beslutning om: 1)  Avslutte eller fortsette 2) Eventuelt fortsette med individ-/ systemtiltak på nivå 3 eller gå tilbake til nivå 2. Ved overføring til nivå 2, fortsetter prosessen som tjenesteintern innsats (eventuelt i bilateralt samarbeid med andre tjenester). Vurdere melding videre til KE.

Hvordan
Beslutningsprosedyren bør formaliseres og involvere tiltaksteamet og foresatte.