Undring oppstår
- Hva
-
Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål vedrørende barns helse, trivsel eller livssituasjon. Eventuelle spørsmål ut fra observasjoner eller hendelser kan indikere behovet for å undersøke barnets livssituasjon nærmere. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjoner.
- Hvordan
- Veileder som beskriver tegn og signaler som kan gi grunnlag for undring.
- Hvem
- Alle ansatte.
- Veileder
Konkretiser undring
- Hva
-
Med konkretisering menes at den undringen man har fått gjennom observasjon eller samtaler, sammenfattes og skriftliggjøres. Konkretisering innebærer eventuelle spørsmål som man ønsker å få svar på og som kan underbygge eller avkrefte en bekymring.
- Hvordan
- Noter det du undres over i observasjonsskjema.
- Hvem
- Alle ansatte.
- Veileder
- Verktøy
Del bekymring
- Hva
-
Med «del bekymring» menes at hver enkelt deler sine observasjoner.
- Hvordan
- 1) Del undring med kolleger i egen avdeling 2) Del undring med styrer 3) Del undring med barnet/ foresatte. Er dere usikre, ta kontakt med hjelpetjenestene for råd og veiledning. Saken diskuteres anonymt.
- Hvem
- Alle ansatte.
- Veileder
- Verktøy
Grunn til å gå videre? Individ- eller systemnivå
- Hva
-
Er det grunn til å gå videre?
- Hvordan
- Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, vurderes behov for ulike tiltak. Grad av formalisering må vurderes.
- Hvem
- Ped.leder og styrer.
- Verktøy