Innhent samtykke fra foresatte og innkall aktuelle hjelpetjeneste til møte. Saken opprettes i kommunens sak/arkivsystem.
Informere foreldre om handlingsmodellen, avtal møtetidspunkt.
«Planlegging, gjennomføring og evaluering av møte med foresatte/barn/ungdom» inneholder følgende oppgaver: a) drøfting av grunnlagsinformasjon (skape felles virkelighetsforståelse), b) planlegge aktuelle tiltak, c) evaluere beslutningsprosessen.
Iverksetting av interne tiltak. Dette kan inkludere bruk av tiltak fra eksterne samarbeidspartnere.
Evaluere iverksatte tiltak på nivå 1 og nivå 2, og vurdere/begrunne behov for ytterliggere bistand enten i form av interne tiltak, tiltak i andre tjenester eller tiltak i samarbeid med andre tjenester.
Beslutning om: 1) Avslutte eller fortsette tiltak 2) Eventuelt fortsette individuelt- eller systemtiltak på nivå 2 3) Fortsette til nivå 3. Fortsatt innsats kan involvere eksterne hjelpere til råd og veiledning, utredning og konkrete tiltak. Hvis det er aktuelt å involvere flere nye tjenester eller saken er kompleks, fortsetter prosessen på nivå 3. Ved overføring til nivå 3 vurderes: a) Om det er behov for tverrfaglige beslutninger der det involveres flere tjenester i beslutningen, og/eller: b) Om flere tjenester kan ha et relevant tjenestetilbud.