Direkte til Digitaliserte handlingsveiledere i BTI-modellen
Hvorfor BTI?
Bedre tverrfaglig innsats (BTI) skal øke bevisstheten hos de ansatte i Siljan kommune som jobber med barn og unge. Noen av disse barna eller ungdommene har behov for ekstra oppmerksomhet og støtte i korte eller lengere perioder av livet. BTI skal sikre en tidlig innsats og medansvar for disse barna. Modellen består av rutiner og prosedyrer– samt ulike verktøy.
Det er viktig at ansatte handler raskt, i samarbeid med den det gjelder og deres foreldre. Dette gjelder blant annet i barnehager, skoler, PPT og barneverntjenesten. Der det er behov for innsats fra flere instanser skal det koordineres godt.
I Siljan kommune skal disse rutinene og prosedyrene være felles for skoler, barnehager og andre instanser. På denne måten blir det oversiktlig og trygt for de ansatte, men også for barn, unge og deres foreldre.
Målgruppe
Målgruppen for BTI-modellen er barn og unge som har behov for hjelp, støtte og oppmerksomhet i korte eller lengere perioder i livet. Modellen omfatter alle ansatte i Siljan kommune som gjennom sitt arbeid kommer i kontakt med barn og unge som har behov for ekstra støtte og oppmerksomhet. Barnehager, skoler, helsestasjon og andre kan bidra til en avgjørende forskjell disse barna og ungdommene.
Om BTI
Gjennom «Bedre Tverrfaglig Innsats» lager vi rammene for en tidlig og god innsats for å sikre tidlig identifisering og forebygge at utfordringer som barn og unge har, vokser seg større. Foreldre skal alltid involveres i en tidlig fase.
BTI-modellen inneholder:
•Elektronisk stafettlogg der alle tiltak beskrives, blir gitt ansvar og evalueres
•Oversikt over ulike tiltak/tilbud for barn og unge i Siljan
•Verktøy og veiledere
•Beskrivelse av nivåer i arbeidet
•Beskrivelse av rollen som stafettholder
BTI-modellen skal benyttes av fagpersoner som jobber med barn og unge – og deres foreldre i Siljan kommune. Gjennom rollen som stafettholder, og bruk av et elektronisk verktøy for samhandling (stafettloggen) ønsker man å sikre en tidlig og god samhandling med foreldre og/eller ungdom, kalle inn til samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter ved behov, og sette i verk tiltak. Foreldre/ungdom kan også be om at det opprettes en stafettholder og en stafettlogg dersom de ønsker at det jobbes systematisk med deres situasjon.
Informasjon til foreldre
Voksne kan være en avgjørende forskjell for barn og unge som har ekstra behov for hjelp og støtte.
Bedre tverrfaglig innsats (BTI) skal øke bevisstheten hos de ansatte i Siljan kommune som jobber med barn og unge. Noen av disse barna eller ungdommene har behov for ekstra oppmerksomhet og støtte i korte eller lengere perioder av livet. BTI skal sikre en tidlig innsats og medansvar for disse barna. Modellen består av rutiner og prosedyrer– samt ulike verktøy.
Det er viktig at ansatte handler raskt, i samarbeid med den det gjelder og deres foreldre. Dette gjelder blant annet i barnehager, skoler, PPT og barneverntjenesten. Der det er behov for innsats fra flere instanser skal det koordineres godt.
I Siljan kommune skal disse rutinene og prosedyrene være felles for skoler, barnehager og andre instanser. På denne måten blir det oversiktlig og trygt for de ansatte, men også for barn, unge og deres foreldre.
Nivå 0: Her involveres ansatte i barnehage og skole, samt foreldre. Medarbeiderne kan hente råd og veiledning hos hverandre.
Nivå 1: Her involveres barnehagens eller skolens TPO-team. Ledelsen er nå informert om saken. Foreldre skal være informert.
Nivå 2: Her involveres en eller flere hjelpetjenester, som f.eks. PPT. Foreldrene må samtykke til dette.
Nivå 3: Her er det behov for et bredt samarbeid med ulike instanser. Når f.eks. barnevernet eller andre sentrale hjelpetjenester er involvert, har Tiltaksteam barn og unge ansvaret for å koordinere saken. Foreldrene må samtykke til dette samarbeidet.
Her kan du lese mer og forebygging og tidlig innsats
God informasjonsflyt, dokumentasjon og samordning vektlegges. En elektronisk logg benyttes for å strukturere saksgangen når en bekymring har oppstått. Siljan kommunes leverandør for denne loggen heter Conexus Companion, tidligere CX Stafettloggen
Verktøy og skjemaer for ansatte
Samtykkeskjemaer:
Tverrfaglige møter:
Barnehage:
TPO-team
Trygt og godt barnehagemiljø
- Varslingsskjema
- Undersøkelsesskjema
- Aktivitetsplan
- Evalueringsskjema
- Handlingsveileder
- Plan for trygt og godt barnehage- og skolemiljø
PPT - henvisning
Barnevern - meldeskjema
Stafettlogg
Skole:
TPO-team
Trygt og godt skolemiljø
- Varslingsskjema
- Undersøkelseskjema
- Aktivitetesplan
- Evalueringsskjema
- Trygt og godt barnehage og skolemiljø
PPT - henvisning
Barnevern - meldeskjema
Stafettlogg
Rutiner for nærvær og fravær
Kartlegging av fravær
- Tiltakssirkelen
- Undringssamtale - elev
- Undringssamtale - foresatte
- Årsakskartlegging
- Kartlegging av klassens sosiale miljø
- Anonym spørreundersøkelse om klassemiljø
- Dagsplanlegger
- Samarbeidsavtale mellom elev/foresatte og skolen
- Forslag til tiltak
Nærværststeam:
- 5-15-kartlegging (5-15-R)
- ESBA-kartlegging
- SRAS-kartlegging lærerskjema
- SRAS-kartlegging elevskjema
- SRAS-kartlegging foresatteskjema
- Samtykkeskjema til nærværsteam
Veiledere:
Barn og unges tegn på mistivsel
5 trinn fra bekymring til melding