Undring oppstår
- Hva
-
Med undring menes observasjoner eller hendelser ved barn og unges helse, trivsel eller livssituasjon. En undring innebærer behovet for å undersøke barn og unges livssituasjon nærmere. En undring er ingen antakelse eller konklusjon om spørsmålene.
- Hvordan
- Verktøy som beskriver tegn og signaler som kan gi grunnlag for undring.
- Hvem
- Alle ansatte.
- Verktøy
Konkretiser undring
- Hva
-
Med konkretisering menes at undringene samles og skrives ned. Man bør forsøke å få svar på eventuelle spørsmål man har, som kan underbygge eller avkrefte bekymringen.
- Hvordan
- Konkretisering gjennomføres ved å fylle ut skjemaene under verktøy. Konkretisering skjer før undringen deles med barn/ungdom, foresatte og/eller kollegaer.
- Hvem
- Alle ansatte.
- Verktøy
Del bekymring
- Hva
-
Med «del bekymring» menes at hver enkelt deler sine observasjoner og inntrykk fra samtaler med andre. Andre kan være både: eleven, foresatte, kollegaer.
- Hvordan
- 1)Deling av undring med kolleager. 2)Deling av undring med leder. 3) Deling av undring med barnet/ foresatte. Er dere usikre, ta kontakt med hjelpetjenestene for råd og veiledning og saken diskuteres anonymt.
- Hvem
- Alle ansatte deler med trinnlærer/kontaktlærer/team.
- Verktøy
Grunn til å gå videre? Individ- eller systemnivå
- Hva
-
Er det grunn til å gå videre?
- Hvordan
- Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, vurderes behov for ulike tiltak (nivå 1).
- Hvem
- Alle ansatte/ kontaktlærer
- Verktøy